Kommer Du hit
från Vägverkets webbplats?
Då bör Du nog kolla hur deras högsta trafiksäkerhetsansvariga
har ...
lagt locket på om riskerna vid
övningskörning (DN Debatt)
trumfat igenom en farlig övergång
till mindre bilar (DN Debatt)
vilselett
allmänheten om bromssträckor på ishalka (SvD Debatt)
Inte bara halkintygOm Du är ute efter fortbildning, demonstration av olika biltyper, ABS-bromsar eller däck bör Du begära info från flera anläggningar. Deras specialitéter varierar och Du kommer nog att bli överraskad av hur mycket annat de kan erbjuda förutom den obligatoriska halkutbildningen.Det har åtminstone webbmakaren (Lennart Strandberg) blivit i kontakterna med TÖP och Skidcar-specialisterna för att testa fram svar på olika frågor om styrbarhet, stabilitet och säkerhet med olika bilar, däck och bromsar. Fram-, bak-, & fyrhjulsdrift med varierande differentialsystem och ABS-bromsar är bara några exempel, där halkbanorna gör det möjligt att köra som på bilden oavsett årstid. |
Webbmakaren demonstrerar 4WD med TorSen-differential Bilen har också ABS-bromsar och vinterdäck |
Läs här innan Du själv försöker göra is att halkköra på!
Då kan Du kontakta
webbmakaren,
Lennart
Strandberg, professor emeritus med praktisk erfarenhet som tävlingsförare
i svenska eliten
Tillbaka till VETA
URL= http://www.veta.se/halkbana/index.htm
reviderad 23/9 2006