Ensidigt om dubbdäck

I SvD skriver Anna Gustavsson den 11 februari om bland annat dubbdäck och kopplingen till PM10, dvs ganska grova partiklar som finns i luften. Hon berör överhuvudtaget inte de riktigt små partiklarna, s.k. nanopartiklar från förbränning (avgaser mm) som lätt kommer ner i lungorna och ut i blodet och som är bevisligen farliga för hälsan. På hårt trafikerade gator som Hornsgatan i Stockholm kan det ibland finnas så mycket som över 100 miljoner sådana partiklar per liter luft. Tänk att man ständigt andas ner detta i lungorna om man går på en sådan gata. En liter luft får man i sig snabbt!

Säkerheten borta
Anna Gustavsson berör heller inte med ett ord frågan om säkerheten om dubbdäcken skulle tas bort. VTI har visat att det leder till ett ökat antal dödsolyckor, olyckor där människor i alla åldrar kan dö när som helst. Dålig luft ger inte den effekten, möjligen kan den förkorta livet hos människor som närmar sig livets slutpunkt.

Partiskhet
Det är förvånande att en journalist kan vara så partisk som Anna är. Hon tycks gå Naturskyddsföreningens ärenden utan att ifrågasätta konsekvenserna. Är det inte en journalists skyldighet att skriva utifrån alla aspekter?

Dubbdäck en begränsad faktor
Anna skriver som om man körde med dubbdäck året runt. Så är det naturligtvis inte. Inte ens på vintern har dubbdäck någon större effekt på produktionen av PM10 i luften. Så länge det är fuktigt så hålls de grövre partiklarna nere på marken. PM10 är ett problem huvudsakligen på våren när gatorna torkar upp. I andra länder används ofta CMA, som ungefär som salt, men mindre aggressivt, håller vägbanan fuktig även då det för övrigt är torrt ute.

Dubbdäcksförbud i Göteborg utan effekt
Motor skriver i en artikel i nr 10.11 om resultatet förra året av dubbdäcksförbud på vissa gator. En uppföljning har visat att förbudet hade ingen effekt på halten PM10.

Rädda för kostnaderna
Politikerna är livrädda för kostnaderna som blir ett resultat av åtgärder som behövs för att lösa problemen. Istället för asfalt som bättre motstår slitaget från däck och dubb, så har man mer och mer övergått till billigare och sämre asfaltkvaliteter (VTI). CMA kostar också pengar, liksom utökad renhållning på gatorna. Man skyller oftast på att renhållningen inte har tillräcklig effekt, men vill inte investera i tillräckligt bra maskiner.

Sen men halkig vinter
Vi har fått uppleva två rejäla vintrar 2009/2010 och 2010/2011 då debatten om dubbdäckens berättigande avtog högst markant. Denna vinter började mycket milt, men när kylan kom så kom även svår halka. Sedan har vintern återgått till en mer normal utveckling med snö och is på gatorna.

Låt dubbdäcken vara!!
De bilister som anser att de kan köra med dubbfria däck (så länge andra river åt dom) må få fortsätta köra utan dubb. Kanske blir de fler med tiden. Men att förbjuda dubbdäck är fel väg att gå. Då riskeras säkerheten på ett sätt som i slutändan kan innebära avsevärt högre kostnader för samhället och sämre luft genom ökad användning av sand än vad man hade tidigare.

Värre halka utan dubbdäck

SvD rapporterar om svår halka och många olyckor som följd på nyårsdagens kväll, särskilt i och runt Stockholm. På grund av dubbförbudet som börjat införas i Stockholm, i första omgången på Hornsgatan, ökar andelen bilar med dubblösa däck. Däck utan dubb slirar i halkan och förvärrar den för bilar som kommer efter. Blir det för många bilar med dubblösa däck så blir det till slut så halt att ingen åker säkert.

Vissa politiker tycks inte ta något som helst ansvar för trafiksäkerheten. De vill bara flirta med folk som inte vet riktigt vad saken gäller. Vill de ha den rena luft de talar om så skall alla former av förbränning upphöra, byggarbetsplatser skall stängas, bilar skall helst inte bromsas, gatorna skall inte sandas och vi skall se till att utlandet också stoppar sin produktion av partiklar som tar sig hit på hög höjd. Nyårsnatten visade dessutom återigen att raketuppskjutning måste också upphöra. En extremt hög spik uppstod för såväl PM10 som för PM2,5 partiklar upp vid midnatt, natten mellan 31 december och 1 januari. Se närmare Stockholms och Uppsala Läns luftvårdsförbunds webbsida slb.nu. De partiklarna är antagligen dessutom hälsofarliga på grund av kemiska substanser, som annars inte finns i partiklar från vägbanan.

Bilprovningen kommer att delas.

På nästa bolagsstämma kommer regeringen att föreslå att Bilprovningen som verkat i monopol sedan 1965 ska delas.
Förslaget går ut på att 2 aktörer utöver gamla Bilprovningen ska ta hand om befintligt stationsnät. Ett förslag kommer att presenteras av representanter från regeringen vid bolagsstämman i januari. Regeringens ställningstagande redovisas här.