Gruppundantaget förlängs 31 maj 2028

Kanske blir flera som får lägga ner framöver.

Sedan 2010 har EU angivit regler som innebär att en fordonsverkstad som har erforderlig kompetens också får reparera fordon och därmed inte sabotera gällande garanti.

Bestämmelsen kallades för gruppundantaget. Nu är det bara ett år kvar innan regeln upphör.

Nu ska nya förhandlingar till för att forma framtidens gruppundantag. EU måste ta tag i frågan och formulera framtidens regler i detta avseende.

I denna länk kan Ni få lite ytterligare information om det pågående arbetet.

Det nya system som ska skapas för att bilverkstäder och kontrollorgan ska få tillgång av fordonsuppgifter. SERMI har man som benämning på systemet. Det ska sjösättas under hösten 2023. Läs gärna i denna Länk för att få lite kunskap.

SERMI är alternativet.

När man konstaterade att OBD uttaget på bilen inte längre går att läsa eventuella fel som kan finnas på bilen.
Då har man skapat en funktion på en server inom EU där verkstäder och besiktningsföretag ska kunna komma åt
information om säkerhetsrelaterad information från olika fordonstillverkare.
Man ska bygga upp ett system där varje verkstad eller besiktningsföretag ska kunna ansluta personer som kan utnyttja informationen.
Detta kommer naturligtvis innebära att gruppundantaget som innebär att alla ska kunna reparera Din bil kommer att sättas ur spel.
Man kan nog inte räkna med att man släpper all information som kan behövas för att reparera en bil.
I denna länk kan man läsa lite mera. 

Regeringens rapport efter Riksrevisionens granskning av Bilprovningsverksamheten.

Här kan man se vad rapporten har för innehåll. Se länk.

Nedan några utdrag från rapporten.

Regeringen konstaterar att Riksrevisionens rekommendationer till Transportstyrelsen och Swedac redan har lett till att myndigheterna påbörjat en viss utveckling av sina respektive verksamheter. Swedac har i enlighet med Riksrevisionens rekommendation till myndigheten inlett ett internt arbete för att anpassa rutiner för att göra återkommande vandelsprövningar av besiktningsorganens ledningar. Arbetet innebär även förtydliganden kring uppföljningen av att besiktningsorganen fullgör sin rapporteringsskyldighet om ändrade förhållanden. Vidare har Transportstyrelsen och Swedac intensifierat sin samverkan och tagit fram en handlingsplan för åtgärder som ska effektivisera tillsynen av besiktningsmarknaden med fokus på utbyte av statistikuppgifter från besiktningar och teknikutveckling. Regeringen välkomnar detta arbete och avser att följa upp det inom ramen för sin styrning av såväl Swedac som Transportstyrelsen.

Regeringen säkerställer att Transportstyrelsen fullgör sitt tillsynsansvar som en del i sin löpande styrning av myndigheten. Regeringen tar frågan om tillsynens kvalitet och ändamålsenlighet på allvar och ser Riksrevisionens rapport som ett bra underlag för att stärka verksamheten. Regeringen avser att ge Transportstyrelsen i uppdrag att i detalj beskriva hur verksamhetsplaneringen för tillsynen av besiktningsmarknaden ser ut de kommande åren. För att säkerställa en helhetssyn och att utgångspunkten är en väl fungerande besiktningsmarknad ska planeringen redovisas i samverkan med Swedac.

Regeringen avser att ytterligare stärka förutsättningarna för Swedacs tillsyn genom att i enlighet med Riksrevisionens rekommendation se över den nu gällande regleringen i fordonslagen i fråga om vandelsprövning av styrelser i besiktningsorgan.

Regeringen avser vidare att fortsatt följa besiktningsmarknadens utveckling vad gäller tillgängligheten till besiktning, med särskilt fokus på hur denna tillgänglighet är geografiskt fördelad över landet.