Olycksrisker ignoreras av Transportstyrelsen

De korta EU-dragbilarnas instabilitet och fällknivsolyckor påtalades av Regeringen 2018. Det ignoreras i Transportstyrelsens rapport senhösten 2020. Faran kan förvärras av svenska särbestämmelser. VETA:s remissvar förklarar vad statens utredare missat.  

Crash-site after jackknife with short EU-tractor and -semitrailer
Seriekrock med 4 EU-tradare på motorväg nära Helsingborg. Bilden kan laddas ned i personligt remissvar som PDF med kördynamisk förklaring till det röda (Vos-märkta) ekipagets fällknivsrörelse. Hel bildserie finns i det gemensamma remissvaret från VETA (ladda ned PDF).
Foto av André Tajti: 80 sekunders video från bärgningen (uppladdad av Per Thomson till https://youtu.be/oZW7-GR23fs)

Länkar till

  • Regeringsuppdraget
  • Transportstyrelsens rapport med bilaga från VTI
  • VETA:s remissvar

… finns för nedladdning via VETA-sidan artiklar.

Bilprovning i öppet system efter 10 år.

Riksrevisionen har granskat vad som var bra och dåligt med att öppna upp bilprovningsverksamhet i Sverige år 2010.
VETA har själva gjort en granskning som också är redovisad på denna webbplats.
Man kan konstatera att Riksrevisionen instämmer i den kritik vi påtalade i vår granskning.

I denna länk kan ni läsa Riksrevisionens rapport.

Att Riksrevisionens rapport fått visst gehör hos regeringen kan läsas här.

Fordonsbesiktningsmarknaden 2019

Nu finns rapporten från 2019 presenterad av Transportstyrelsen.
Vår rapport som finns på denna Webbsida under Besiktningsverksamheten inom fordonskontoll under 10 år i ett öppet system påverkas inte av den nya rapporten.
De flesta saker som behandlat där finns fog för även efter att man Läst denna rapport.
Ni hittar rapporten här.