Vem kan reparera Din bil?

Nu har man inom EU försökt att få fram ett system som gör att alla bilverkstäder ska kunna reparera Din bil. Hur det slutliga förslaget kommer att se ut vet man inte ännu.
Möjligt är att ett visst antal mekaniker kan prenumerera på åtkomst till servrar med detta innehåll. Efter att ha tagit del av förslaget så undrar man kommer detta att fungera?
läs gärna denna länk och gör en egen bedömning.

Vem kan reparera Din bil framöver?

EU skapade för många år sedan ett så kallat gruppundantag så att fristående verkstäder fortfarande kunde reparera bilar. Bilar hade från tidigt 1990 tal en så kallad OBD kontakt där man kunde läsa felkoder som fordonets dator kunde leverera.
Dessa felkoder var aldrig helt säkra reparationsanvisningar utan bara rådgörande för verkstaden. Från 2017 så väljer istället biltillverkaren att man levererar dessa koder till tillverkarens server. Man kan därför inte läsa av direkt i bilen. Avgasreningssystem ska dock kunna läsas om man ser till den lagens krav.
Vad gjorde då EU åt att gruppundantaget ska gälla fortsättningsvis. Jo man skapar ett prenumerationsförfarande till vilket verkstäder ska kunna ansluta sig till. Se bifogad artikel i Motormagasinet. Länk

Fordonsbesiktningsmarknad 2017

Rapporten från Transporstyrelsen efter utvärdering av besiktningsverksamheten 2017 pekar i stort på samma problem som vid tidigare års rapporter.
Rapporten kan i sin helhet läsas här.
Om vi ska ha en fungerande kontroll av fordon så måste väl åtgärder vidtagas!

Vem ansvarar för att de påtalade bristerna rättas till och inte minst utvecklingen av kontrollens omfattning. Ett modernt fordon har flera hjälpsystem som med dagens tillåtna felavvikelse på t.ex. bromsar gör att systemet inte fungerar på avsett sätt.

Kan man tillåta att många av fordonens system inte överhuvudtaget granskas vid en kontrollbesiktning?
Är det inte tid att kanske utöka producentansvaret till att även omfatta att fordonet uppfyller alla krav? Föreskriven serviceintervall på fordonet ska även innefatta denna trafiksäkerhetskontroll.
Om man inte gjort sådan service på fordonet då kan man väl tänka sig att besiktningsföretagen får utfärda godkännande i detta avseende!

Så börjar en fällknivsolycka

Våra remissvar 1 mars 2021 på Transportstyrelsens rapport 15/10 2020

Halkolyckor med EU-tradare som viker ihop sig har drabbat Sverige ännu en vinter. Här visar vi hur föraren måste vrida så mycket på ratten, att dragbilen trycks in mot trailern som bladet i en fällkniv, när framhjulen sedan får fäste.

Understeering tractor on slippery road in first phase of a jackknife with semitrailer.
Trots maximal styrvinkel räcker inte girmomentet i vändskivan från framhjulens sidkrafter för att få dragbilen att ta styrning. Om väggreppet plötsligt blir bättre övergår understyrningen med ett ryck till överstyrning. Då kan ekipaget snabbt vika ihop sig som en fällkniv.

I demokörningarna på videon gick det sakta och föraren hann styra emot. Men det krävs nog övermänsklig snabbhet med ratten för att i landsvägsfart hejda en påbörjad fällkniv, jackknife på engelska.


Videofilmen börjar här spela efter 27 sekunders beskrivning av de två ekipagen, som har olika axelavstånd. Se det genom att starta om videon eller dra tidsknappen bakåt! 

Genom att kombinera förarerfarenheter med fordonsdynamisk och vägteknisk forskning har vi i VETA upptäckt flera tekniska möjligheter att minska risken för fällknivsolyckor med ledade tunga fordon. Mer om det hittar du på veta.se med taggen jackknife.