Tunga fordon halkfarliga? Ladda ned remissvar om vinterdäck

Här kan du gratis ladda ned yttrandet från VETA om regeringens förslag att kräva vinterdäck på tunga fordons alla hjul.

Det är en e-bok med länkar till videoklipp och forskningsrapporter, som du också kan ladda ned gratis.

VETA mot nytt vinterdäckskrav

Simulation of Single Lane Change with Tractor-Semitrailer resulting in Jackknife and Trailer Swing

Nästa vinter ska tunga fordon ha vinterdäck på alla hjul. Det tycker regeringen, som vill ställa samma krav på fordon oavsett viktsgränsen 3,5 ton. Men vi i VETA sätter tummen ned för förslaget i Näringsdepartementets remiss.

Varför då då? Det får du veta i vårt kluriga remissvar. Där förklarar vi hur EU-regler och omedveten okunnighet kan öka olycksriskerna för den tunga trafiken när det är halt.

När den korta dragbilen styrs längs den streckade linjen börjar den tyngre och trögare påhängsvagnen att pendla. Ekipaget viker först ihop sig som en fällkniv (jackknife på engelska). Pendlingen fortsätter sedan i fullt utvecklade släpsladdar (trailer swing).*

Prenumerera på bloggen, så får du mejl vid kommande artiklar om detta komplexa ämne. Remissvaret finns nu att ladda ned via inlägget 180124.

*) Animeringen skapad med Trucksim
av Mårten Johansson, Johan Granlund och Per Thomson.

ODB:s läsmöjlighet är oviss.

Återigen måste man förvåna sig över att frågan om vem som äger informationen som bilen lagrar i sina datorer inte har kommit till någon lösning.
Gruppundantaget som gjorde det möjligt inom EU att serva sin bil på annan bilverkstad än generalagentens återförsäljare kommer att försvåras om man inte kan lösa frågan.

I denna länk kan Ni läsa läget i frågan nu i november 2017.

OBD Kontaktens framtid oviss.

Har tidigare på denna webbplats haft synpunkter på vem som äger informationen som dagens bilar lagrar i sina datorer.
OBD uttag finns på alla fordon från början av 1990 talet och utgör en bra bas för information från bilen. Från 2002 är den informationen helt nödvändig om man ska felsöka i fordonet. Tyvärr så lagstiftades bara om att avgasreningen skulle kunna analyseras via denna kontakt.
Numera menar fordonstillverkarna att informationen kommer att finnas för respektive fordon i det så kallade molnet.
Vem ska då få tillgång av denna information?
Läs gärna denna Länk och fråga Er? Köper jag bilen äger jag då inte informationen bilen lämnar ifrån sig!