Kan Du alltid lita på statens experter och regler?
… eller går kollektiven, statistiska och politiska mål ibland före hänsyn till individen?
Den frågan lyfter VETA-medlemmar fram för att hjälpa enskilda trafikanter mot orättvisor och osakliga kampanjer från statsmakterna eller från förment opartiska talespersoner.Följande lilla urval från massmedia illustrerar hur detta har upprepat sig under decennier.
Korta deformationszoner ger whiplash och inre skador
1996
– Livsfarligt satsa på småbilar: VV-’experter’ kritiseras på DN Debatt 1996-07-29
2006
– Vägverket sponsrar småbilar: VV-expert ångerfull? inför DN 2006-05-25
Förlegad människosyn, fokus på fartgränser & övervakning
1989
– Övertro på fartgränser:Fartkameror sågade i DN Debatt redan 1989-08-06
– Respektera individen i fartdebatten: Slutreplik på DN Debatt 1989-09-14
1995
– Prestige kostar människoliv: Protest via VETA på DN Debatt 1995-08-02
2006
– Fartkameror före kunskap: Vägverket vilseleder bilister SvD 2006-04-11
Broms-, styr- & stabilitetsprestanda varierar mellan fordon
1988
– Varning för dubbdäcksförbud: DN Debatt 1988-09-29
1995
– Nationalencyklopedin: bromssträcka, kursstabilitet
Därför är det farligt med överbromsade bakhjul och sämre däck bak
2006
– VETA förklarar seriekrockar
– i SvD Debatt: Vägverket vilseleder bilister genom Lennart Strandberg och Peo Franssén
– i radion: Bromskontrollen omodern, Peo Franssén intervjuas i Sveriges Radio
Kritiken hotade Vägverksanslagen och avfärdades med personargument