VETA logo
Till VETA Hemsida
Normalförares bromsförmåga
på vinterväglag

Referat av en VETA-rapport

English
In English

Revision
10 juli 1998

Web-karta


Förarsupport från
VETA, en ideell förening för forskande trafikproffs

VETA står för Vetenskap och Erfarenhet i TrafiksäkerhetsArbetet


Klicka på bilden för att se den i större format!

S95-rapportomslag Referera till rapporten enligt följande. Strandberg, Lennart (1995):
Normalförares bromsförmåga på vinterväglag.
Körexperiment med 9 olika däcktyper
och urkopplingsbar ABS.


Dialog nr 2 (36 sidor), beställs från
VETA
Box 1
590 54 Sturefors.

Utförligare beskrivning av projektet på engelska:
Summary in English

METOD

Under tre veckor undersöktes hur vanliga förare klarar av att nödbromsa på vinterväglag med 9 olika däcktyper. I övrigt var de fyra mätbilarna likadana (
Volvo 850) och hade låsningsfria ABS-bromsar med urkopplingsbar antilåsfunktion.

På ett sportflygfält i norra Dalarna hade tre något lutande raksträckor preparerats med:
A) varierande vinterväglag;
B) dubbfri-polerad is;
C) dubbruggad is.

RESULTAT

ABS ger föraren överlägsen kontroll över bilen

Fastän testbanan var rak och bred som ett normalt körfält, körde förarna av banan i 94 av 706 inbromsningar utan ABS men i endast en (1) enda av 707 med ABS.
I praktiken är riskerna troligen betydligt större vid nödbromsning utan ABS.

ABS och retardation

Medelretardationen med ABS blev större än utan ABS för alla 24 kombinationerna av däck och underlag.
I många tester på bana A blev retardationen större när hjulen var låsta och grävde ned sig i lössnön till en nivå med bättre väggrepp.
Men kort bromssträcka är inte alltid fördelaktigt, om det samtidigt medför att bilen lämnar sitt körfält.

Livsavgörande skillnader mellan bilar

På dubbruggat isväglag (C) med begagnade sommardäck och utan ABS blev medelretardationen mindre än hälften av värdet med ABS och nya dubbdäck. Om de börjar bromsa från samma ställe, innebär det att den sämre bilen har över tre fjärdedelar kvar av begynnelsefarten där den bättre står helt stilla.

Klicka på bilden (25kB) för att se den i större format!
Kraschfart-diagram


Skillnaden mellan bästa och sämsta bromsprestation på respektive bana i varje pass var så stor att
tre sekunders tidslucka skulle ha räckt till endast i tre à fyra av 66 fall, om den bästa tvärbromsat framför den sämsta från 70km/h. Förarens reaktionstid antas då vara 1 sekund.
I hälften av de 66 fallen krävdes mer än 7 sekunders tidslucka.
I stadstrafik (50km/h) motsvarar det ett helt kvarter: över 5 sekunder eller 70 meter.

VARNING alltså för övertro på 3-sekundersregeln.
Jämför diagrammet (28kB) som bygger på enkel matematik.


Överfört 1996-06-01 till VETA website med TACK till projektets finansiär:
Skyltfonden
som administreras av Vägverket i Borlänge
Telefon 0243-75000

plasmalinje


© Lennart Strandberg, charterordförande i VETA
Email: l s @ stop . se

Dagens Nyheter Debatt 29/9 1988 ger mer om däck
och om förbud mot säker teknik (som tyvärr gäller ännu).


Åter till denna websidas överdel

URL= http://www.veta.se/abs66is.htm
Besök sedan 11/8 1996

Email för webtekniska problem: webmaster @ veta . se


Websajten www.veta.se besökt ggr sedan 30/4 1996
VETA Web-guide Imagemap