nr.2 1997 |
från VETA, en ideell förening för deltidsforskande trafikproffs |
I debatten om bilstorlek har de tunga bilarnas bränsleförbrukning blivit en black om foten för trafiksäkerheten. Stora bilar kan göras säkrare för både bilister och oskyddade trafikanter. Men de kräver mer energi och avger mer koldioxid till atmosfären än småbilarna.
Många tror att koldioxiden från människans förbränning är orsak till att temperaturen i jordatmosfären har ökat det senaste århundradet. Denna utökning av den så kallade växthuseffekten befaras medföra drastiska klimatändringar och ekologiska obalanser.
Det är troligen skälet till att ledningen för Vägverket i augusti 1997 förvånade hela världen med sin resepolicy. Maxvikten 1500kg och gränsen 0,86l/mil för bensinförbrukningen utestänger alla Sverigetillverkade modeller från Vägverkets personbilspark, även de som fått skattebefrielse genom inplacering i bästa miljöklass. Se Dagens Nyheters tabell med bränsleförbrukningen för flera hundra bilmodeller
Däremot går åsikterna isär om huruvida industrisamhällets utsläpp av koldioxid leder till ökad temperatur och klimatförändringar på jorden. Många vetenskapsmän tvivlar på detta, som Gustaf Olivecrona i Dagens Industri kallar för Skattehöjarnas miljöbluff. Vissa industriella verksamheter har nu hamnat i bakvatten, genom att koldioxidjakten fått politisk prioritet. Ändå är det inte vetenskapligt klarlagt att den är viktigare än andra miljöåtgärder. Koldioxidjaktens tillskyndare har fått många beslutsfattare att se storbilarna som ett hot.
Man kan fråga sig om koldioxidjaktens och växthusmodellens popularitet har lockat forskare att söka anslag till studier, som också här "silar mygg och sväljer kameler". I kombination med revirtänkande kan detta ha fått trafikskadepreventionen på villospår.
En artikel 27/7 1997 i Dagens Nyheter Vetenskap ("Ökat antal solfläckar kan vara orsaken till höjd medeltemperatur på jorden") visar hur ett danskt forskarlag hittat och lyckats förklara ett starkt samband mellan solaktivitet och temperatur.
Avdelningschefen,
Eigil Friis-Christensen
håller en låg profil när Bilrutan talar med honom på telefon. Kanske hans rön är så okända hos allmänheten, därför att de danska solforskarnas sakliga ton har överröstats av anslagssugna växthusforskare med svagare vetenskapliga traditioner.
Koldioxidjakten och växthusmodellen är starka motiv för höjda energiskatter. Det kanske är förklaringen till populariteten hos vissa multinationella företag och skattefinansierade institutioner.
Denna ödmjukhet finner man inte hos politiker som anklagar industrin för konspiration och spiller resurser på koldioxidjakt. Resurser som kunde göra mycket större nytta för natur och människor, om de användes till sakligt motiverade miljöåtgärder utan fiskala baktankar.
Efter första utläggningen (970812) på Internet av denna Bilruta (nr.2) har några exempel tonat fram i media. Bilprovningens VD och chefen för Motortestcentrum varnade (970829) på Dagens Nyheter Debatt för att brådstörtat släppa fram oprövade "miljöbilar".Ett annat tragiskt exempel, där bumerangen redan slagit tillbaka med full kraft, är miljökatastrofen på Bjärehalvön. Banverkets chef framhöll 971014 på DN Debatt att koldioxidjakten är ett bärande motiv för tunnelbygget genom Hallandsåsen.
Exemplen visar också hur den så kallade försiktighetsprincipen kan användas som svepskäl för att tysta kritik mot äventyrliga åtgärder. Vem vill inte vara försiktig med miljön? Men att koldioxidjakten tar av ändliga resurser är ju uppenbart genom Banverkets val av tätningsmetod för järnvägstunneln intill Båstad.
Koldioxidjakten och dess motiv behöver granskas ordentligt. Det tar tid. Men Vägverkets resepolicy gäller fr.o.m. 1998 och måste justeras snarast, om inte annat för att den står i konflikt med statens egna miljömål enligt AMS-chefen i Dagens Industri.
Redigerat för
Bilrutan av
LENNART STRANDBERG
Trafikskolorna | Halkbanorna | Safety Driving | Continental Däck | STOP