Till VETA Hemsida |
ÖVNINGSKÖRNING Se DAGENS NYHETER Debatt 950802 och 960729 Av statens experter misstänkliggjorda proffs hjälper dig här lära av andras misstag |
från VETA en ideell förening för forskande trafikproffs
Reviderad
|
|
Member of the Internet Link Exchange |
|
Trots att de nonchalerats av statens experter och trots att problembeskrivningarna kan betraktas som företagshemligheter, så hjälper trafikskolorna oss att fortlöpande komplettera denna websida.
Flera olycksnotiser finns hos STR
De kortfattade olycksbeskrivningarna nedan räcker sällan till för att med säkerhet säga att ett visst problem har bidragit till olyckan ( olyckor har alltid flera orsaker ). Men de illustrerar ändå att vissa delar av förloppen är vanliga. En förebyggande åtgärd som förefaller meningslös i det enskilda fallet kan framstå som mycket välmotiverad, när man ser att andra redan har drabbats av samma problem.
För många handlar det här om den egna familjen. Därför är det kanske lättare att bortse från skuldfrågan och acceptera att olyckor är resultatet av missförstånd, inte av något illvilligt slarv. Men läs gärna mera om kunskapsbrist som olycksorsak på websidan med beskrivningar i klartext av 82 dödsolyckor vid övergångsställen.
Ett förslag till gruppering av risker hittar du bland
problemrubrikerna
här intill, med länkar till olycksbeskrivningar, där samma riskfaktor kan ha bidragit.
Detta kanske gör det lättare att se mönstren och hjälper dig förbi (den för oss alla naturliga) grundinställningen: Det händer inte mig.
De som påstår att föraren orsakar flera olyckor än bilen och vägen har nog inte tänkt på skillnaden mellan ansvarsvärderande och olycksförebyggande analyser.
I en juridisk process blir det alltid en människa som måste ta ansvaret.
Men ska man förebygga liknande olyckor måste man hitta omständigheter som är vanliga och som andra människor också har fallit offer för eller som många kan drabbas av.
I en ansvarsutredning gör man precis tvärtom, d.v.s. man letar efter unika omständigheter, som kan läggas den skyldige till last.
Om förarens riskmedvetenhet ska höjas med utbildning, måste den innehålla fakta om riskfaktorer i både fordon och väg. Därför skulle man kunna säga att
trafikolyckor orsakas till
Studier som utgår från att varje olycka har en enda orsak säger egentligen mera om dem som utfört studien än om olyckorna som studerats. Har man inte definierat hur orsaken bestämts, kan studien inte kontrolleras genom upprepning av andra forskare.
Var därför skeptisk till "forskningsresultat" där man hävdar exempelvis att olyckorna orsakats till 90% av föraren, till 5% av fordonet och till 5% av vägen, så att orsakerna kan summeras till 100 procent. Det finns inget vetenskapligt samförstånd om hur denna fördelning ska göras. Eftersom kriterierna är subjektiva, måste de redovisas i detalj för att kunna tolkas utan missförstånd.
Även om olyckorna 9303 och 960414 formellt kanske har klassats som olovlig körning, så bekräftar de att man som förälder och handledare har en livsviktig uppgift att fylla.
Dödsolyckorna införs och kommenteras här successivt.
Problem:
En sak i taget,
Titta men ej se,
Regelövertro,
Dubbelkommando (eller enbart handbroms kan hjälpa i liknande situationer - privatläraren kan ju se faran men bli så överraskad av sin elevs reaktion att han efteråt ändå uppger att ingen såg).
Problem:
Blickstyrning,
Dubbelkommando inbegripet förmåga att styra från passagerarplats.
Problem: Passagerare, Lärarauktoritet, Panikberedskap, Dubbelkommando inbegripet förmåga att styra från passagerarplats.
Problem:
En sak i taget (tät trafik),
Titta men ej se (skymning, regn, mörk och blank asfalt),
Dubbelkommando (hålla stilla med handbroms hade kanske räckt),
Passagerare (var pappan i baksätet också instruktör?),
Strax efter Kungsgården kom bilens, en VW Golf, högra hjulpar ner i vägrenen. Flickan lyckades inte ta upp bilen igen. Den törnade mot ett staket och slog runt. Flickan var vid medvetande efter olyckan. pappan frågade om hon hade ont och hon svarade nej.
Han sprang ut på vägen och stoppade en lastbil som tillkallade ambulans. Men flickan dog senare av sina skador.
Problem:
Blickstyrning (staketet?),
Panikberedskap,
Dubbelkommando inklusive förmåga att styra från passagerarplats.
Förstasidestext:
En övningskörning i Bollstabruk slutade i stor tragik
på måndagsmorgonen. En 52-årig kvinna omkom
och hennes 17-årige son, båda boende i Kramfors kommun,
skadades allvarligt.
17-åringen var ute och körde med sin mor som handledare
Ekipaget fick sladd och kolliderade med en taxi. Det blev en mycket
kraftig kollision och skadorna blev omfattande.
Modern omkom ganska snart efter krocken och sonen har via Sundsvall
förts till akademiska sjukhuset i Uppsala och hans tillstånd
betecknas som kritiskt.
KRAMFORS (VA) Övningkörningen slutade i stor tragik. Den 17-åring som körde skadades allvarligt och hans 52-åriga mor omkom. Olyckan inträffade utanför Bollstabruk på måndagsmorgonen när den bil mor och son färdades i fick sladd och kolliderade med en mötande taxi.
Olyckan inträffade strax efter klockan 06.00 på morgonen. Mor och son, som kommer från Kramfors kommun, färdades i sin Ford längs Tunsjövägen på väg från Forsed mot Bollstabruk.
I Angsta, c:a 4kilometer utanför Bollstabruk, fick Forden
sladd samtidigt som de mötte en taxi.
(Analyskommentar:
Inför mötet kan
motorbromsning med den bakhjulsdrivna
Granadan vara tillräckligt för att få sladd.)
De båda bilarna frontalkrockade. Forden träffade med
höger front och sedan främre delen av vänstersidan
taxin i fronten.
Smällen var mycket kraftig och vänstersidan vid passagerarplatsen trycktes in helt på Forden. Både kvinnan och hennes son ådrog sig kraftiga och allvarliga skador. Larmet nådde polisen och räddningstjänsten klockan 06.27. De ryckte omedelbart ut och satte igång räddningsarbetet. De lyckades ganska snabbt få ut kvinnan och hon fördes i ambulans till Sollefteå sjukhus. Men hennes liv stod inte att rädda. Hon avled ganska snart efter olyckan.
Den 17-årige sonen klämdes fast rejält vid förarplatsen vid kollisionen. Personalen från Kramfors Räddningstjänst hade ett styvt arbete att utföra innan de kunde få loss honom. 17-åringen fördes med ambulanshelikopter till sjukhuset i Sundsvall. Därifrån fördes han senare till akademiska sjukhuset i Uppsala. Han har en hel del inre skador och hans tillstånd betecknas som kritiskt.
Strax efter Forden kom ytterligare en personbil som var tvungen att köra av vägen för att inte kollidera med de båda krockade bilarna. En stund senare, när räddningspersonal och polis fanns på plats, kom ytterligare en bil i för hög fart som svängde av ner i diket för att inte köra in i olycksplatsen.
Den taxichaufför som var inblandad i olyckan klarade sig utan allvarligare skador. Däremot chockades han.
JÖRGEN SUNDIN
Från Västernorrlands Allehanda.
Problem: Halka / överkrav (smal och hal väg: två bilar som kom efteråt tvingades i diket), Naturlagar och köregenskaper (visste de att motorbromsning med bakhjulsdrift kan ge bredsladd?), Styrman - ej kapten. Sonen trodde kanske att mamman kunde förhindra sladd trots att hon saknade kopplingspedal och dubbelkommando.
Mannen fick svåra skador och är fortfarande sjukskriven. Olyckan inträffade lördagen den 21januari.
Styvdottern fick köra redan från början. Vädret var fint i Stockholm, har mannen berättat. 18-åringen hade tränat mycket körning med honom efter en misslyckad uppkörning. Hon skulle snart köra upp igen.
Vägförhållandena var bra ända till Kungsör, där man körde in i ett snöoväder. Plötsligt fick bilen sladd och kom över på fel sida, där en annan bil körde in i fordonet.
I kollisionsögonblicket kastades mannen ur bilen. 18-åringen och hennes ett år äldre syster samt mamman klämdes fast och omkom.
Som bekant inträffade en liknande olycka i början av februari på samma ställe i Sandskogsbacken. Då skadades tre personer, men alla överlevde.
- Olyckorna har inträffat på precis samma sätt, konstaterar inspektör Lars Engström vid Arbogapolisen som har utrett olyckorna.
Han pekar på nivåskillnaden på mellan åtta och tio meter som finns i backen. Detta medför ett förrädiskt underlag.
I båda olyckorna har i detta läge bakvagnen släppt. En sladd har uppstått och bilarna har med ena sidan före kommit över på den motsatta körbanan och krockat.
Dödsolycksbilen hade dubbade däck, det andra fordonet bra sommardäck. Båda fordonen var framhjulsdrivna.
Dubbdäcken bet inte på isbarken, utan gled bara undan.
(Analyskommentar:
framhjulens grepp torde ha varit alltför bra i förhållande till bakhjulens.)
Även om nivåskillnaden ligger till grund för ett förrädiskt väglag anser Lars Engström att man inte ska nöja sig med ett konstaterande. Han vill se att någonting görs från vägverkets sida, dit han kommer att skicka utredningen.
...
Från BIRGITTA DANIELSSON, Bärgslagsbladet.
Problem: Halka / överkrav, Naturlagar och köregenskaper (visste de att drivhjulens större dubbutstick bidrar till att framhjulsdrivna bilar blir instabila på is?), Styrman - ej kapten (trodde de att pappan kunde ingripa om dottern skulle få sladd eller andra problem när väglaget blev sämre?), Passagerare bekräftar att de var omedvetna om riskerna.
För kunskapsbasen till denna websida togs ett avgörande initiativ av Lars Gustavsson, förbundsordförande i STR och innehavare av Lasses trafikskolor i Kalmar och Färjestaden. Redan i februari 1994 hade Lasse sammanställt en lista med problem och åtgärder vid privat övningskörning.
Där fanns också en förteckning med speciella faror och händelsemönster, som tyvärr bekräftats i senare olyckor. "Lasses lista" användes som underlag i projektet Säkrare ÖvningsKörning
(SÖK) finansierat av Skyltfonden.
I juni 1995
tog Vägverket över,
men vi fortsätter här - så gott vi kan utan statliga pengar - att hjälpa och varna allmänheten för de risker som proffsutbildarna observerar dagligen.
En sak i taget.
Eleven prioriterar ibland motorstopp före livsfaror.
Jämför olyckorna
[8706:67]
[911105a]
Titta men ej se.
Eleven ser inte allt med hjärnan som ögonen tittar på.
Jämför olyckorna
[8706:67]
[911105a]
Se också texten om vänstersväng på
Dagens Nyheter Debatt 950802.
Blickstyrning.
Man styr dit man tittar.
Jämför olycka
[8805:15]
[920806a]
Regelövertro.
Eleven kan mera om regler än om praxis.
Jämför olycka
[8706:67]
Panikberedskap.
Läraren överraskas och "smittas" av elevens panik.
Jämför olyckorna
[8911:04]
[920806a]
Dubbelkommando.
Handbromsning ger sladd. Att precisionsstyra under tidspress från passagerarplatsen kräver övning om det ens är möjligt.
Jämför olyckorna
[8706:67]
[8805:15]
[8911:04]
[911105a]
[920806a]
[950116a]
Se också
hitre bilen på bilden
och varningen för handbromsning i fart på
Dagens Nyheter Debatt 950802.
Styrman - ej kapten.
Läraren beslutar och "kör" som en kapten med kommandon åt eleven, som då tror att instruktören har full kontroll.
Jämför olycka
[950116a]
[950121a]
Naturlagar och köregenskaper.
Både lärare och elev är omedvetet okunniga om ett flertal av de
faktorer som påverkar bilens stabilitet
och köregenskaper, så att föraren plötsligt kan förlora kontrollen exempelvis i en sladd.
Jämför olycka
[950116a]
[950121a]
Halka / överkrav.
Omänskliga krav ställs ibland på eleven.
Amatörlärarna borde upplysas om att även vana förare har
svårt att hålla kursen på vinterväglag enligt statistiken.
Halkkörning i landsvägsfart med mötande trafik skulle kanske inte övas alls, förrän man fått lära sig känna igen
olika varianter av instabilitet
på en
trafikövningsplats.
Jämför olycka
[920116]
[950116a]
[950121a]
[960331]
Lärarauktoritet.
Naturlig självständighetsmarkering mot förälder blir livsfarlig vid övningskörning.
Jämför olycka
[8911:04]
Passagerare.
Obehöriga passagerare distraherar och utsätts för onödig risk.
Jämför olyckorna
[8911:04]
[911105a]
[950121a]
När du eller någon anhörig vill utbilda sig till bilförare gör momstillägget att de lektioner ni köper hos trafikskolan blir ...
© 1996, 1997
VETA ordförande och webmakare
Lennart Strandberg.
Några halkutbildningsmoment på denna websida bekostas av
VTI
i ett projekt
Var vänlig Emaila inte till oss i VETA om allmänna trafikfrågor!
som praktiskt har bedrivits tillsammans med svenska
halkbanor
och
trafikskolor.
Vi har inga som helst anslag för att serva allmänheten.
Dessbättre finns gott om den varan hos
Vägverket
och hos
NTF
URL= http://www.veta.se/livsfara.htm
Besök
sedan 16/9 1996.
Email för webtekniska problem: webmaster@veta.se