|
Körsäkerhet i teori och praktik
och olika typer av |
86:an är nu SÅLD och utbytt mot en svart 88:a
med katalysator och turbo.
Nedan framgår varför jag använder så
gamla Quattro-bilar till bromslabbarna.
Vill du själv (eller vet du någon grupp som vill) ha en teoretisk diskussion kombinerad med praktiska demonstrationer av bromsning med och med låsta hjul (däckslakten ingår i lektionspriset)?
|
Samtidigt som kursdeltagarna får känna på G-krafterna som passagerare mäter vi dem med ett instrument ombord. Efteråt får vi därigenom siffror på det som nyss kändes i kroppen.
Några hundra svenskar och utlänningar har upplevt detta avbrott från traditionellt stillasittande i trafiksäkerhetskurser de senaste åren.
Hjälper normalföraren köra säkrare.
I min labb-quattro är ABS-funktionen urkopplingsbar med en brytare
till vänster om ratten.
På grus, i lössnö och på is med korta barmarksfläckar
kan låsta hjul ge kortare bromssträcka.
Men kopplar du ur ABS-funktionen försämrar du styrbarhet och
stabilitet.
Läser du engelska finns här
tips om hur du ska bromsa med ABS.
Fyrhjulsdrift ökar dina marginaler till hjulspinn och sladd vid både gaspådrag och motorbromsning.
Läs här om en annan situation ur verkliga livet där accelerationsförmågan hos min Quattro hjälpte mig och en bussförare ur knipan.
Alla Quattro har permanent fyrhjulsdrift med tre differentialer (fram, bak och mellan axlarna). Diffarna tillåter hjulen att snurra olika, så att man kan svänga utan att däcken tvingas slira.
I min (och i alla Quattro t.o.m. årsmodell 1988A) finns ett vred
på instrumentpanelen där man kan spärra mellan- och bakaxeldiffarna,
så att inte all drivkraft matas ut till de hjul som har sämst
grepp.
Diffspärrarna gör också att alla hjul låser samtidigt
vid bromsning. Det är praktiskt vid mina bromslabbar, men farligt
vid körning i trafik eftersom bilen då tappar både styrbarhet
och stabilitet.
I nyare Quattro (från och med årsmodell 1988B) har de manuella diffspärrarna ersatts av en automatisk diffbroms, som kallas TorSen (från Torque Sensing = vridmoment avkännande). Den eliminerar riskerna vid bromsning, eftersom den bromsar mellandifferentialen enbart för drivkrafter - till skillnad från viscokopplingen, som är vanlig i många andra 4WD-märken.
Jämför du körning med ospärrade diffar, gör TorSen att det blir lättare att kontrollera sladd med gaspedalen i landsvägsfart. Men utan diffspärrar kan du faktiskt bli stående om något hjul hänger i luften eller spinner på en särskilt hal fläck. TorSen kan nämligen inte ge de greppande hjulen mera än 3-5 gånger den drivkraft som de spinnande hjulen får ned i marken.
När det är viktigt att inte köra fast, är alltså gamla Quattron överlägsen de senare årsmodellerna med TorSen.
Innan jag började tvärnita på asfalt med spärrade
diffar konsulterade jag proffsen hos V.A.G. i Södertälje. Deras
lugnande besked har visat sig vara välgrundade. Modern bilteknik kan
man lita på.
Det kanske också beror på att mina labb-Quattron har vårdats
som spädbarn av Göran Eriksson och andra skickliga mekaniker
hos Motorcentrum i Linköping. Deras mångsidiga kunnande bidrar
till att jag nu anlitar branschproffs
för sådant som jag förr trodde att jag klarade själv
lika bra.
Läs här innan du direktimporterar
eller byter till piratdelar i bromssystemet.
Data om min 'nya' labb-Quattro
|
Bilden visar min "nya" demobil efter bromsprov på
rullgrus |
på svenska och kortfattat på engelska
© VETA ordförande 1996-98 och webmakare Lennart Strandberg, frilans i STOP.
Framtagningen av denna websida skulle bekostats
av VTI med en liten del av budgeten för
ett projekt
som praktiskt har bedrivits tillsammans med svenska halkbanor
och trafikskolor.
Men VTIs projektledare
förbrukade alla resurser (100 000 kr) på studier av
en egen teori.
Var vänlig Emaila inte till oss i VETA
om allmänna trafikfrågor!
Vi har inga som helst anslag för att serva
allmänheten.
Dessbättre finns gott om den varan hos Vägverket,
NTF och hos VTI.
Åter till websidans överdel
URL= http://www.veta.se/msc101.htm
Sidan uppdaterad 14/11 1998. Besök
Email för webtekniska problem: webmaster@veta.se