VETA logo
Till VETA Hemsida

Körsäkerhet i teori och praktik
med
låsningsfria ABS -bromsar

och olika typer av
fyrhjulsdrift 4WD


Denna websida öppnades först som beskrivning av min (Lennart Strandberg) förra 'laborationsbil' Audi Quattro 100 CS Avant årsmodell 1986.

86:an är nu SÅLD och utbytt mot en svart 88:a med katalysator och turbo.
Nedan framgår varför jag använder så gamla Quattro-bilar till bromslabbarna.

Eftersom websidan lockat en del besökare får den allmängiltiga informationen om ABS och 4WD vara kvar på denna adress tills jag får tid att göra en ny sida som är mindre ensidigt inriktad på Audis fyrhjulsdrift.
Det finns ju många allmänna frågor om fyrhjulsdrift och (låsningsfria) ABS-bromsar. Några kanske får sitt svar här trots ensidigheten.


Fakta om min 'laborationsbil' (nu Audi 100 Avant Turbo Quattro 1988A) kan ju också vara bra att ha för den som funderar på att beställa en lektion i seminarieform.

ABS-teori med G-kraftmätning i gummirykande praktik

Vill du själv (eller vet du någon grupp som vill) ha en teoretisk diskussion kombinerad med praktiska demonstrationer av bromsning med ABS och med låsta hjul (däckslakten ingår i lektionspriset)?

  • Maila då till LS @ stop .se
  • kontakta mig via mitt företag, StOP
  • per ficktelefon 070 - 54321 00
  • på kontoret telefon 013 - 219 200
  • alternativt per fax 013 - 219 219
  • Lennart Strandberg direkt

    Strandbergs OlycksPrevention StOP

    Samtidigt som kursdeltagarna får känna på G-krafterna som passagerare mäter vi dem med ett instrument ombord. Efteråt får vi därigenom siffror på det som nyss kändes i kroppen.

    Några hundra svenskar och utlänningar har upplevt detta avbrott från traditionellt stillasittande i trafiksäkerhetskurser de senaste åren.

    Låsningsfria ABS-bromsar

    Hjälper normalföraren köra säkrare.
    I min labb-quattro är ABS-funktionen urkopplingsbar med en brytare till vänster om ratten.
    På grus, i lössnö och på is med korta barmarksfläckar kan låsta hjul ge kortare bromssträcka.
    Men kopplar du ur ABS-funktionen försämrar du styrbarhet och stabilitet.
    Läser du engelska finns här tips om hur du ska bromsa med ABS.

    Fyrhjulsdrift ...

    Fyrhjulsdrift ökar dina marginaler till hjulspinn och sladd vid både gaspådrag och motorbromsning.

    Läs här om en annan situation ur verkliga livet där accelerationsförmågan hos min Quattro hjälpte mig och en bussförare ur knipan.

    Fyrhjulsdriften klarade mig en vinter från att bli mejad av en sladdande buss. Jag hade stannat till med min Quattro vid vägkanten för att notera ett väggreppsvärde. Det hade jag mätt upp med accelerometer ombord genom att accelerera maximalt och ABS-bromsa till stopp (det var isgata). I backspegeln såg jag då en buss, som viftade på svansen. Föraren bromsade inför ett möte, som skulle ske ungefär där jag stod (det fanns plats om bussen inte hade sladdat). Snabbt slängde jag undan protokollet och drog ifrån bussen, som kunde släppa bromsen och återgå till normal, smalspårig körning. Med framhjulsdrift hade jag varit tvungen att köra ned i diket - eller förpassas dit av bussens bredsida.

    Vorsprung durch Technik

    ... med spärrbara differentialer

    Alla Quattro har permanent fyrhjulsdrift med tre differentialer (fram, bak och mellan axlarna). Diffarna tillåter hjulen att snurra olika, så att man kan svänga utan att däcken tvingas slira.

    I min (och i alla Quattro t.o.m. årsmodell 1988A) finns ett vred på instrumentpanelen där man kan spärra mellan- och bakaxeldiffarna, så att inte all drivkraft matas ut till de hjul som har sämst grepp.
    Diffspärrarna gör också att alla hjul låser samtidigt vid bromsning. Det är praktiskt vid mina bromslabbar, men farligt vid körning i trafik eftersom bilen då tappar både styrbarhet och stabilitet.

    I nyare Quattro (från och med årsmodell 1988B) har de manuella diffspärrarna ersatts av en automatisk diffbroms, som kallas TorSen (från Torque Sensing = vridmoment avkännande). Den eliminerar riskerna vid bromsning, eftersom den bromsar mellandifferentialen enbart för drivkrafter - till skillnad från viscokopplingen, som är vanlig i många andra 4WD-märken.

    I Volvos nya fyrhjulsdrift finns visco, men bromskraftöverföringen elimineras med hjälp av frihjul. Därigenom slipper Volvo också ifrån framkomlighetsproblemet med TorSen:

    Jämför du körning med ospärrade diffar, gör TorSen att det blir lättare att kontrollera sladd med gaspedalen i landsvägsfart. Men utan diffspärrar kan du faktiskt bli stående om något hjul hänger i luften eller spinner på en särskilt hal fläck. TorSen kan nämligen inte ge de greppande hjulen mera än 3-5 gånger den drivkraft som de spinnande hjulen får ned i marken.

    När det är viktigt att inte köra fast, är alltså gamla Quattron överlägsen de senare årsmodellerna med TorSen.


    MRF-logo Innan jag började tvärnita på asfalt med spärrade diffar konsulterade jag proffsen hos V.A.G. i Södertälje. Deras lugnande besked har visat sig vara välgrundade. Modern bilteknik kan man lita på.
    Det kanske också beror på att mina labb-Quattron har vårdats som spädbarn av Göran Eriksson och andra skickliga mekaniker hos Motorcentrum i Linköping. Deras mångsidiga kunnande bidrar till att jag nu anlitar branschproffs för sådant som jag förr trodde att jag klarade själv lika bra.
    Läs här innan du direktimporterar eller byter till piratdelar i bromssystemet.


    Data om min 'nya' labb-Quattro

    • Helgalvad kaross med god plats för 4 passagerare
    • Elfönsterhissar, taklucka, ECC, läderklädsel, sportstolar
    • Stereo med 4 högtalare, larm
    • Motorvärmare med kupéuttag
    • Urkopplingsbar ABS, farthållare
    • Permanent fyrhjulsdrift med spärrbara diffar
    • Årsmodell 1988, 14000 mil i november 1998
    • 5-cylindrig motor på 121kW med turboladdning och katalysator
    • 5-växlad, manuell växellåda
    • Kula för 1700kg släp
    • Tjänstevikt 1630kg (du åker säkrare i en stor och tung bil)
    • Triaxiell accelerometer med 10 registreringar per sekund

    Bilden visar min "nya" demobil efter bromsprov på rullgrus
    STOPs demobil
    Klicka på bilden så ser du min förra labb-Quattro (reg.nr MSC101) i oktober 1996 (69kB)

  • För passagerarna finns cykelhjälmar att låna

  • Några data om mig själv (lärare och förare)

    svenska och kortfattat på engelska

    Intresserad att delta i nästa körsäkerhetslaboration?
    Kontakta då Lennart Strandberg direkt


    plasma640

    © VETA ordförande 1996-98 och webmakare Lennart Strandberg, frilans i STOP.

    Framtagningen av denna websida skulle bekostats av VTI med en liten del av budgeten för ett projekt
    som praktiskt har bedrivits tillsammans med svenska halkbanor och trafikskolor.
    Men VTIs projektledare förbrukade alla resurser (100 000 kr) på studier av en egen teori.

    Var vänlig Emaila inte till oss i VETA om allmänna trafikfrågor!
    Vi har inga som helst anslag för att serva allmänheten.
    Dessbättre finns gott om den varan hos Vägverket, NTF och hos VTI.


    Åter till websidans överdel

    URL= http://www.veta.se/msc101.htm
    Sidan uppdaterad 14/11 1998. Besök

    Email för webtekniska problem: webmaster@veta.se


    Websajten www.veta.se besökt ggr sedan 30/4 1996
    VETA Web-guide Imagemap